Dag 1 - 25 maart 1996
Pont de Lariane (2024 m) - Refuge Agnel (2580 m)

Refuge AgnelWe vertrekken bij de Pont de Lariane (2024 m), ongeveer 1 km ten oosten van Fontgillarde, het laatste dorpje op de D205T die naar de Col Agnel voert. De weg is gesloten in de winter en het is een gemakkelijke track om de Refuge Agnel at 2580 meter hoogte te bereiken. De zon brandt. Aan de overzijde van de vallei zien we enkele kleine sneeuwlawines die aanduiden dat de lente nabij is. De hut is gelegen aan het einde van de vallei en kan ongeveer 50 mensen herbergen. Er zijn warme douches en het eten is perfect.

Dag 2 - 26 maart 1996
Refuge Agnel dag trip

Climbing to Col VieuxWe maken een dag trip naar Lac Foreant, gelegen ten noorden van Refuge Agnel. Na een klim over de Col de l'Eychassier (2917 m), skiën we naar de Lac Foreant (2618 m). Daarna keren we terug via de Col Vieux (2806 m) naar de hut. Daar de dagen al wat langer zijn, kunnen we nog even de Pain de Sucre beklimmen tot op een hoogte van 3000 meter. Er komen echter wolken opzetten en we keren terug naar de hut.

Dag 3 - 27 maart 1996
Refuge Agnel (2580 m) - Chianale (1800 m)

Vallone dell AgnelloDe klim naar de Col Agnel (2744 m) is vrij gemakkellijk. De afdaling aan Italiaanse zijde valt moeilijker uit omdat de sneeuw nat en zwaar is, en het zicht beperkt. Als we de boomgrens naderen rond 2000 meter, kruisen enkele steenbokken onze weg. Het dorpje Chianale (1800 m) is een spookdorpje als we aankomen, alleen enkele honden blaffen om ons te verwelkomen. De pasta in de 'Aubergo' is verrukkelijk. 's Nachts horen we de klokken van minstens 4 kerktorens het uur slaan. Nogal veel voor een leeg dorpje !

Dag 4 - 28 maart 1996
Chianale (1800 m) - Refuge Agnel (2580 m)

Climbing in Vallone dell Agnello We keren via dezelfde weg terug naar de Vallone dell Agnello, een klim van bijna 1000 meter. De zon breekt door als we voorbij de boomgrens komen. Het wordt weer warm. Na 4 uur klimmen zijn we terug in Frankrijk bij de Col Agnel.
Er staat een ijskoude wind op de bergpas, maar de sneeuw is ideaal. We skiën verder naar beneden dan de hut waar we vanavond verblijven. De klim van 190 m erna is niets in vergelijking met het plezier van de prachtige afdaling. We overnachten opnieuw in de Refuge Agnel.

Dag 5 - 29 maart 1996
Refuge Agnel (2580 m) - Pont de Lariane (2024 m)

Vroeg in de morgen stijgen we langs de hellingen van de Pic de Caramantran naar de Col de Chamoussiere (2882 m). Het weer is prachtig vandaag, geen wind, blauwe lucht en niet te warm.

On Col de ChamoussiereEen mooie plaats voor een groepsfoto. Het zicht over het Italiaanse en Franse deel van de Queyras is verbluffend.

Downhill in the St.Veran valleyDe afdaling in de verse sneeuw naar Chapelle de Clausis (2340 m) in de vallei van St.-Veran is zacht. De laatste klim naar de Col de Longet (2701 m) en de afdaling erna in de 'Vallee d'Agnel' brengt ons terug bij ons vertrekpunt.