Donderdag 28 augustus 1997

Geiranger - Valldal

vorige dag | routebeschrijving vandaag | volgende dag
 

9h45
Geiranger. We staan als tweede wagen aan te schuiven voor de ferry. Twee auto's en ÚÚn Duitse bus, meer volk is er niet. De hemel is terug opengetrokken na een mistige ochtend.

Op de ferry krijgen we via de luidsprekers uitleg over de Geirangerfjord in het Noors, Frans, Duits, Engels en het Japans. Waar voor ons geld dus, 127 kronen. De beschrijving van de verschillende bezienswaardigheden vinden we niet altijd terug in de werkelijkheid. Vaart de ferry misschien te snel of te traag? Of krijgen we het verkeerde bandje te horen, dat van de terugvaart ?

Terwijl Ponta in haar koets in slaap is gevallen van het motorgeronk , kunnen wij genieten we van het landschap : tot 800 meter hoge rotswanden met daartussen watervallen in alle vormen en formaten. Hier en daar zien we een verlaten boerderij tegen een flank. Toen ze lange tijd geleden hier gebouwd werden, hadden ze het voordeel dat de koninklijke belastingontvangers de grootste moeite hadden om hier te geraken waardoor veelal geen belastingen betaald werden. Een vroege vorm van belastingontduiking dus. Ook zouden hier ooit kinderen hebben gespeeld, vastgebonden aan een touw om niet van de rotsen te vallen.

11h20
We meren aan in Hellesylt. De zon is intussen terug achter de wolken gaan schuilen.

Na enkele tunnels rijden we noordwaarts door een breed dal, richting Stranda. Op de bergflanken die aan beide zijden tot 1700 meter reiken, ligt hier en daar nog sneeuw. Toch wel koele temperaturen voor dit middaguur.

12h00
Net voor Stranda slagen we links af, we zitten op 53 km voor ┼lesund.

Links van ons komen prachtige gletsjers in zicht, ze kleuren blauw in het zwakke zonlicht. Even zitten we tussen een kudde langharige geiten, ze doen niet veel moeite om ons door te laten.

12h35
Aursnes. Er ligt een ferry gereed maar we hebben pech : hij zit juist vol. En in Noorwegen is vol ook vol, onze auto kan er niet meer bij, en dus moeten we noodgedwongen wachten.

12h55
Eindelijk, de ferry is er weer en wij mogen er nu als eerste op. Ten minste nadat we 56 kronen betaald hebben, ons Ponta mag gratis mee.

13h10
We rijden af de ferry in Magerholm en vervolgen onze weg naar Spjelkavik waar we lunchen in een 'konditori'.

14h55
Voor we ┼lesund binnenrijden nemen we een klein wegje dat ons leidt naar de top van de 'Aksla', een heuvel met prachtig uitzicht over ┼lesund en de ganse kustlijn. Zonder reisgids zouden we nooit op het idee zijn gekomen om de wegwijzers met 'Fjellstua' te volgen.

15h10
We parkeren de wagen in ┼lesund en maken een wandeling door de stad.
In de reisgidsen wordt deze stad omschreven als een Jugendstil stad, maar het is zeker niet de grote architectuur. De Jugendstil zit meestal in details zoals deurportalen, gevelschilderingen en opschriften.
We waren niet van plan hier te overnachten maar dat blijkt ook niet mogelijk te zijn volgens de mensen van het informatie bureau. Door een 'Food Festival' zitten alle hotels volgeboekt tot ver buiten de stad.

16h20
We rijden dus verder naar ┼ndalsnes. Niet om er vandaag te geraken, we zullen onderweg wel een bed vinden.
Inmiddels wordt het weer behoorlijk warm in de wagen als de zon er door komt.

17h30
In Sj°holt nemen we de '650' om verder Storfjord te volgen richting Stordal.
Net voorbij Dyrkorn zijn er wegenwerken voor de bouw van een tunnel die volgend jaar gereed zou moeten zijn. Noren houden blijkbaar van tunnels, meer dan van bergpassen. Ik moet toegeven dat dergelijke constructies praktisch zijn in de winter, maar de zichten op de prachtige fjorden kunnen we hiermee wel vergeten. De liefde van de Noren voor tunnels blijkt ook uit de naamgeving : elke tunnel krijgt een naam, een bergpas helemaal geen.

18h20
Valldal, een klein dorpje aan de Norddalsford met ÚÚn hotel. Gelukkig is het nog open ook, het Fjellro Turisthotell.

volgende dag