Maandag 25 augustus 1997

Bergen - Gudvangen

vorige dag | routebeschrijving vandaag | volgende dag

10h00
Vooraleer we Bergen verlaten lopen we nog langs de Brygge, de kade met pak- en handelshuizen van de Hanzewijk uit de 18e eeuw. De houten gebouwen zijn volledig gerestaureerd en geven onderdak aan kleine winkeltjes en kantoren. De houten vloeren in de steegjes en de overhellende gevels zorgen voor een vreemde sfeer.

In het Toerisme Informatie kantoor vlakbij vragen we of de weg vanuit Flm noordwaarts gemakkelijk te berijden valt. We zitten daar immers een stuk noordelijker (de 61e breedtegraad), een stuk hoger (zowat 1300 meter boven de zeespiegel) en bovendien is het een wit gekleurd baantje op onze kaart (de maat kleiner is al een wandelpad). Indien we daar niet door geraken, zou dat een hele omweg betekenen, in het beste geval zo'n 150 km, wat neerkomt op ongeveer 3 uur omrijden. Ik begin te begrijpen waarom Noren nooit echt gehaast zijn. Een kleine tegenslag onderweg, zoals een steenlawine of een volle ferry, en je bent sowieso een uur kwijt.
Maar vandaag is de weg voorbij Flm geen probleem, vertelt de vriendelijke juffrouw van het bureau. Ze hebben hier immers een warme zomer achter de rug en veel sneeuw zullen we bijgevolg niet meer tegenkomen.

11h15
We hebben een schitterende zon als we Bergen uitrijden, richting Gudvangen. Het is drukker dan gisteren, maar het is dan ook maandag.
Troldhaug, de villa van Edvard Grieg iets ten zuiden van Bergen, ligt spijtig genoeg niet op onze weg en een omweg zou ons in tijdnood brengen. Het zal voor een volgende keer zijn.

12h30
We volgen de E16 en via een hele resem tunnels komen we in Dale, ooit het bloeiende centrum waar de befaamde Noorse pulls werden gemaakt. Misschien worden die pulls er nog steeds gemaakt maar de bloeitijd behoort duidelijk tot de verleden tijd. Het dorpje ligt er, zoals we ook al elders merkten, verlaten bij. Er is een klein schooltje, enkele grote administratieve gebouwen, stijlloze huizen en n enkel hotel met een 'Konditori'. Deze laatste helpt alleszins onze honger stillen, maar veel keus is er niet.

13h35
Enkele kilometers na ons vertrek uit Dale belanden we in een echte file ! Iets verderop worden aan een steile rots naast de weg enkele gevaarlijk overhangende bomen verwijderd. Wie een job wil bij de Noorse wegenwerken moet duidelijk ook een cursus rotsklimmen achter de rug hebben.

14h15
Voss is een druk knooppunt van enkele belangrijke verkeersaders, maar zeker niet 'the place to be'. Dus rijden we verder.

Terloops : Noren rijden niet zoals de Fransen of Italianen, maar vrachtwagenbestuurders zijn zeker geen engeltjes op de baan. Als er 90km/u mag gereden worden, dan doen ze dat ook, hoe kronkelend de weg ook is. Time is money, ook in Noorwegen.

14h35
Tvinefoss, de zoveelste prachtige waterval, maar hier zijn ze er ook nog in geslaagd er een kiosk en een camping voor te planten.
Ik neem aan dat de Noren zo verwend zijn met natuurschoon dat ze het gewoonweg niet meer merken dat ze een mooi uitzicht kapotmaken met misplaatste infrastructuur.

Vooraleer we de afdaling naar de Nryfjord aanvangen, maken we een omwegje langs het Stalheim Hotel. Het wordt in de reisgids omschreven als " een aristocratisch oord met een prachtig zicht op de vallei". Het zicht mag er nog best zijn, maar het hotel lijkt meer op een bunker, een smakeloze jaren zestig constructie die in de loop van de jaren weinig opknapbeurten gezien heeft.

15h15
Gudvangen, Fjordtell.
Het hotel bestaat uit twee achthoekige paviljoenen met gras op het dak. Het ene is de receptie, restaurant en souvenirwinkeltje, het andere zijn de slaapvertrekken. Elke kamer heeft een groot dakvenster met zicht op de hoge fjordwanden. Door dat raam kunnen we vanuit ons bed de watervallen zien. Ik wil het gerust toegeven : het interieur in Viking stijl is kitsch, maar grappig. Nagemaakte schilden en speren aan de muur, een bed als een snek met op het donsdeken een rendiervel, zware zetels en een stenen tafeltje. Mystieke sfeermuziek op de achtergrond.

We maken nog een wandeling langs het water en genieten van de Kjelfossen, voor we naar het restaurant gaan.

19h20
Het avondmaal is een uitgebreid grill-buffet in, natuurlijk, Viking stijl. We zitten aan een zware houten tafel en zitten op al even zware stoelen met een extra hoge rugleuning. Geen tafellaken, maar wel smeedijzeren kandelaars versieren de tafel. Het personeel is gekleed in Viking kledij. Er is keuze te over : vlees en vis in alle vormen en soorten, voorgerechtjes en dessertjes, alsof het niet op kan.

Twee oudere koppels Amerikanen aan de tafel naast ons willen dolgraag contact zoeken met ons Ponta. Ze hebben kleinkinderen van hetzelfde formaat die ze momenteel zielsveel missen. Hoe dan ook, ons Ponta heeft er wel plezier in.

's Avonds en 's nachts regent het overvloedig. De weergoden zijn niet op hun best. Het lijkt alsof de Kjelfossen zich helemaal over Gudvangen uitstorten. Een eenzaam sightseeing schip komt nog in de schemering een toertje maken in de Nryfjord. Veel krijgen de opvarenden niet meer te zien van Gudvangen.