Maandag 22 juli 2002

Prince Rupert Port Hardy (ferry)

vorige dag | routebeschrijving vandaag | volgende dag
 

5h30
De telefoon rinkelt op de kamer om ons te wekken, het was een korte nacht.
Snel wat wassen en scheren, de kinderen nog half slapend aankleden, inpakken en vertrekken.  Op de gang van het hotel heerst een grote drukte, er staat overal bagage en de lift is constant bezet.

6h30
Aan de ferry terminal is het mistig maar zeker niet verlaten.  Gelukkig dat we gereserveerd hebben.  Ik kreeg een confirmatienummer via e-mail en dus schuif ik aan in één van de ‘lanes’.  Het duurt niet lang of een steward komt vragen naar ons ticket.  Ik toon de e-mail bevestiging maar dat is echter niet wat hij wou zien.  Ik moet nog gaan aanschuiven aan een loket in het terminalgebouwtje.  Het wordt dus nog 20 minuten aanschuiven om onze ‘Boarding Card’ te krijgen.

7h25
Er komt beweging in onze ‘lane’ en we kunnen eindelijk de laadruimte van de “M.V. Queen of the North” binnenrijden.  Omdat we onderweg niet gemakkelijk naar de wagen kunnen terugkeren, nemen we de noodzakelijkste spullen mee naar boven.
Voor we de verschillende dekken van het schip gaan ontdekken, kiezen we eerst voor het rijkelijk ontbijtbuffet.  Ondertussen komt het landschap buiten in beweging, we zijn dus vertrokken.

Als we iets later een wandeling maken door het schip, lopen we Veerle en Dirk tegen het lijf die we op de Jasper Tramway ontmoet hebben.   Ze hebben enkele stoelen en een tafel kunnen bemachtigen op het zonneterras aan de achtersteven.  Omdat er buiten meer te beleven valt dan binnen maken we mee gebruik van hun verovering.   Het is nog steeds mistig maar echt koud is het niet.  We genieten van het weliswaar beperkte zicht, maar af en toe kunnen we toch iets meer opvangen dan een glimp van de beboste oevers.

10h00
Op het achterdek waar we onze uitkijkpost hebben, wordt alles in gereedheid gebracht voor een presentatie over de fauna en flora in British Columbia.  Of we echt op de eerste rij willen zitten weten we nog niet, het zou best kunnen dat we dan een onderdeel van het entertainment worden. En dat ligt niet echt in onze aard.  We maken dus plaats en moeten tevens onze tafel prijsgeven.
Twee jonge rangers van Parks Canada beginnen hun didactisch materiaal te verzamelen en op te stellen.  Het duurt niet lang of we zijn omsingeld door medepassagiers die uitgekeken zijn op de mistbanken rondom het schip.
Steven en Josh zijn van plan er een boeiende en leerrijke voorstelling van te maken voor jong en oud.  Ponta en Kika zijn wel geboeid door de vreemde taal en de vele foto’s die er getoond worden, maar begrijpen doen ze er natuurlijk niets van als we niet voor simultaanvertaling zorgen. 
Na een twintigtal minuten worden ze het beu en bovendien begint de mist wat op te trekken zodat de kust zichtbaar wordt.  Tijd dus voor wat verandering en we maken een wandeling op het bovendek.
Het weer verbetert zienderogen en het wordt zelfs te warm in de zon.  Voor ons is het duidelijk dat Steven en Josh voor hun namiddagpresentaties een ander publiek zullen moeten vinden, wij gaan genieten van het zicht op de zee, de fjorden, de Coast Mountains en alles wat ertussen leeft.

10h50
We varen door het 70 km lange Grenville Channel, aan beiden zijden geflankeerd door de met ceders en sparren beboste hellingen.  Het kanaal is op sommige plaatsen zo smal (minder dan 500 meter) dat zelfs een moose het aan een oversteek kan wagen, spijtig genoeg niet vandaag. 
Via het daaropvolgende Princess Royal Channel passeren we industrieel-archeologische plaatsen als Butedale (een ‘cannery’) en Swanson Bay (een pulpmolen), beiden uit het begin van de vorige eeuw.

13h00
Tijd om te lunchen.  Het buffetrestaurant biedt heerlijke warme en koude gerechten, desserten incluis.  Samen met Dirk en Veerle en een witte Sawmill Creek Chardonnay wijn genieten we ervan.  Intussen trekt buiten het landschap traag voorbij.  Enkele malen wordt het tafelplezier onderbroken door het grote nieuws dat er walvissen te zien zijn.  De kinderen willen dat natuurlijk zien, maar meer dan een klein fonteinspuitje in de verte is er niet te zien.

16h20
Aan Milbanke Sound komen we meer in open zee terecht.  Het schip krijgt meer deining te verwerken en dat voelen we.  Ook hier zien we in de verte enkele spuiten van bultrugwalvissen.

17h45
Net voor we in Bella Bella aankomen, zien we enkele zeearenden die hoog boven de boomtoppen zweven.  Ze laten zich niet storen door onze aanwezigheid en vliegen in grote kringen op zoek naar een prooi.
Bella Bella is de enige tussenstop op onze route van de Inside Passage.  Het schip legt aan in New Bella Bella in de McLoughlin Bay van Campbell Island, ooit een fort van de Hudson Bay Company.  Sindsdien hebben de Heiltsuk-indianen er een vissersgemeenschap gebouwd en worden ze dagelijks bezocht door de ferry.

Een kwartier later zijn we alweer in beweging en varen we tussen Denny en Hunter Island door om via de Fitz Hugh Sound verder naar het zuiden te varen.

21h15
Het vroege opstaan van vanmorgen begint door te wegen, vooral voor de kinderen.  We zijn zonet de Queen Charlotte Sound opgevaren en het wordt merkelijk frisser.  Er is meer wind en op de open zee zijn er meer golven. 
Om de kinderen wat te kunnen laten slapen, zoeken we een paar zetels binnen in de lounge. Het is er echter ondraaglijk warm en nog geen 10 minuten later zitten we alweer op het buitendek om niet misselijk te worden.
Het ongemak is snel vergeten bij het schouwspel van een prachtige zonsondergang, terwijl Ponta en Kika in slaap vallen op onze schoot.

23h15 
Drie kwartier later dan voorzien komen we in Port Hardy aan.  Onze reis van 274 zeemijlen en meer dan 15 vaaruren zit erop.  Er rest ons nog een korte trip naar het hotel, eens we uit de ferry geraken …

23h40
… en dat heeft wel even geduurd.  Het leek wel een eeuwigheid! 

23h50
Aan de balie van het hotel zijn ze de late in-checkers wel gewoon, denk ik.  En wij zijn het ondertussen ook al gewoon om Ponta en Kika al slapend naar de kamer te dragen.
Ze zullen morgen weer vaststellen dat ze alweer in een andere kamer wakker geworden zijn.

volgende dag